Acht leerlingen van het 5de en 6de elektriciteit, drie leerkrachten en een coördinator vormen het team dat de speelervaring van showdown wil verbeteren. Ze willen een speeltafel uitrusten met allerlei snufjes, zodat spelers feedback krijgen, scheidsrechters de score gemakkelijker bijhouden en toeschouwers meer informatie ontvangen.
De negende jaargang van ‘Limburg STEM ’t af!’ is op vrijdag 18 oktober succesvol uit de startblokken geschoten in Pathé België te Genk. Het is een jaarlijks project van RTC Limburg voor scholen uit het doorstroom- en arbeidsmarktgericht onderwijs. RTC’s (regionale technologische centra) zijn opgericht door de Vlaamse overheid. Ze zorgen er o.a. voor dat leerlingen technische en technologische competenties verwerven, gericht op de arbeidsmarkt. Investeren in jongeren loont. Het zijn immers de professionals van de toekomst.
De editie 2024-2025 staat in het teken van “Toekomstmakers aan zet!”. De scholen werken samen met diverse ondernemingen en organisaties om innovatieve oplossingen te ontwikkelen voor de uitdagingen van de toekomst. Tijdens het startevent kon het grote publiek kennismaken met 14 interessante projectvoorstellen en met de leerlingen die het komende schooljaar aan deze projecten zullen werken.
In het kader van ‘Limburg STEM ’t af!’ wil het team van BuSO Sint-Elisabeth Pelt een showdowntafel voorzien van visuele en hoorbare elementen, die extra informatie bieden. Zo wordt gedacht aan een digitaal scorebord met spraakondersteuning, sensoren voor foutdetectie en het bepalen van de balpositie, en verlichting met hoog contrast voor slechtzienden en toeschouwers. GSVT Monsheide leent hen daarvoor een speeltafel uit, waarop ze hun opstellingen kunnen testen.
Deze verbeteringen moeten het spelen van showdown intenser maken en zorgen voor meer betrokkenheid van zowel spelers als toeschouwers, die op afstand staan. Bij een geslaagd project zouden de aanpassingen op elke tafel kunnen worden toegepast, waardoor de showdownsport in zijn geheel toegankelijker zou worden.